۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۴
کد خبر: ۶۳۸۵۸۰
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

مقصر غربت امروز انقلاب ادبیات ماست | ادبیات تجربی و نظری در کنار هم باشد

مقصر غربت امروز انقلاب ادبیات ماست | ادبیات تجربی و نظری در کنار هم باشد
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مقصر غربت امروز انقلاب ادبیات دینی و انقلابی ماست، بر کنار هم قراردادن ادبیات تجربی و نظری برای تبیین واقعیات انقلاب تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در هفتمین جلسه از سلسه نشست های گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی که به همت شورای هماهنگی اصولگرایان قم در مسجد چهارمردان برگزار شد، گفت: بعد از گذشت 40 سال هنوز انقلاب غربت دارد.

وی افزود: با وجود آثاری که انقلاب داشته هنوز باید به تبلیغ حقانیت آن بپردازیم، این غربت تنها به دلیل تبلیغات سنگین دشمن نیست، به وضوح می بینیم که هنوز برکات و ثمرات انقلاب نیاز به تبلیغ دارد و هنوز از غربت بیرون نیامده در حالی که نباید اینگونه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار داشت: ماهواره و شبکه های خارجی توانمندی و عرضه ندارند که علیه ما کار مؤثر انجام دهند، چقدر می توانند دروغ بگویند و بزک کنند و حقایق را بپوشانند؟ دشمنان در مقام تبلیغات و اقدام علیه انقلاب ضعیف هستند چرا که اگر قدرت داشتند حتما ریشه ملت ایران را می خشکاندند.

وی ادامه داد: باید بررسی کنیم چرا هنوز انقلاب در برخی موارد غریب است، نباید بگوییم کسانی که انقلاب برای آن ها غریب است یا این که عاشق انقلاب نیستند خودشان مشکل دارند، غالب کسانی که عاشق انقلاب نیستند دچار سوء تفاهم هستند، اکثر کسانی که خود را انقلابی نمی دانند یا برخی که خود را ضد انقلاب عنوان می کنند اشتباه برداشت کرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: مردم ما مانند مردم صدر اسلام نیستند و به تصریح حضرت امام مردم ایران از مردم آن زمان جایگاه بالاتری دارند، معمولا هرجا سخن از غربت انقلاب می کنیم از تبلیغات دشمن صحبت می شود، البته درست است که به هیچ کشوری مانند ایران هجمه تبلیغاتی و رسانه ای نمی شود، البته بنده تصور نمی کنم آنها خیلی قوی باشند اما این مقدار تبلیغات را علیه هر کشوری انجام داده بودند تا حالا 100 بار نظام کشور و رأی مردم را تغییر داده بودند.

وی عنوان کرد: دشمنان فعالیت زیادی می کنند اما یک درصد فعالیت خود نتیجه نمی گیرند، نمی توانم بپذیرم تبلیغات رسانه ای دشمن خیلی قوی است اتفاقا خیلی ضعیف کار می کنند، شبهه و شایعه پراکنی می کنند اما بسیاری از آن ها خنده دار است و تأثیری ندارد و تاریخ هم نشان داده که تأثیری نداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: دشمن ماه ها برنامه ریزی می کند تا به جایی برسد و کار را تمام می دانند اما در نتیجه به هیچ چیز نمی رسند، این نشانه آخر توان تبلیغاتی دشمن است و مردم آخر معرفت نسبت به انقلاب هستند.

وی اضافه کرد: مردم خوبی ها درک می کنند و پای خوبی ها هستند، مردم خوب و دشمنان ضعیف هستند اما چرا انقلاب غربت دارد؟ مقصر اصلی غربت انقلاب ادبیات دینی و انقلابی ما است و مقصر اصلی این تقصیر هم باید در حوزه های علمیه پیدا شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اگر انقلاب با این همه برکات و ثمرات و با مردم خوب غریب است تقصیر فعالیت تبلیغی تبیینی ما است، گفت: زمانی کسانی اسطوره خود را آمریکا می دانستند، الان کدام شهر ایران حاضر است با پول قتل عام روستای یکی از کشورهای منطقه آباد شود؟ چه کسی در ایران حاضر است این ننگ را قبول کند که آمریکایی در خون مظلومان عالم دست و پا می زنند.

وی افزود: ما مشکلات داریم و باید آن ها برطرف کنیم و رفتار دولتمردان بهتر باشد، برخی در انقلاب رأی می آوردند که انقلاب را زیر سؤال می برند و این نشانه غربت انقلاب است، وقتی غربت باشد مسؤولان غیر انقلابی می توانند روی کار بیایند و کار را خراب تر کنند، در انتخابات مجلس باید افراد انقلابی تر توسط مردم انتخاب شوند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این که انقلاب را خوب تبیین نکرده ایم، اظهار داشت: کشور به نهضت رفع سوء تفاهم نیاز دارد، این بدان معنا نیست که غلط حرف می زنیم یا این که حوزه در ساخت و پرداخت ادبیات دین و انقلاب دچار ایراد اساسی است اما از یک سلسله ادبیات استفاده نکرده و خوب برای تبیین اسلام و انقلاب برنامه ریزی نکردیم و حوزه باید در این باره خود را مقصر بداند.

وی ادامه داد: چرا در صداوسیما، بیانات سیاستمداران و انقلابیون، اساتید دانشگاه ها و درس های معارف و بخش های حوزه از ادبیاتی استفاده می کنیم که عده ای دچار سوء تفاهم شوند؟ با صفای باطن مردم و دشمنی که نابود شده چرا نباید درست عمل کنیم؟ آمریکا برای مردمی که گله و اعتراض دارند هم دیگر آرمان نیست، همین کسانی که عاشق انقلاب نیستند عاشق تمدن اروپا هم نیستند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: از مدیران حوزه تقاضا می کنم به نهضت رفع سوء تفاهم بپردازند، جا انداختن اسلام و انقلاب اینقدر اصرار و فعالیت تبلیغی نمی خواهد که مدام فعالیت شود و کم نتیجه بگیریم، امام راحل در سال 67 می فرماید فرهنگ دانشگاه ها و مراکز غیر حوزه ای به صورتی است که با تجربه و لمس واقعیات بیشتر عادت کرده است تا فرهنگ نظری و فلسفی.

وی عنوان کرد: فرهنگ نظری و فلسفی ادبیات حوزه است که یک طلبه غالبا می خواهد مبانی را توضیح دهد، حضرت امام می فرماید باید با تلفیق این دو فرهنگ و کم کردن فاصله ها حوزه و دانشگاه در هم ذوب شوند تا میدان برای گسترش و بسط معارف اسلام وسیع تر شود، آیا این اتفاق افتاده است؟ ادبیات تجربی و نظری باید در کنار هم قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: امام می فرماید علما و روحانیون ان شاءالله به همه ابعاد و جوانب مسؤولیت خود آشنا هستند اما امروز که بسیاری از جوانان و اندیشمندان در فضای آزاد کشور اسلامی احساس می کنند می توانند اندیشه های خود را در موضوعات و مسائل مختلف اسلامی بیان دارند با روی گشاده و باز حرف های آنان را بشنوند و اگر بیراهه می روند با بیانی آکنده از محبت و دوستی راه راست اسلامی را نشان آن ها دهید و به این نکته توجه کنید که نمی شود عواطف و احساسات معنوی و عرفانی آنان را نادیده گرفت و فورا انگ التقاط و انحراف زد و همه را یکباره به وادی تردید و شک انداخت این ها که امروز اینگونه مسائل را عنوان می کنند مسلما این ها دلشان برای اسلام و هدایت مسلمانان می تپد و الا داعی ندارند که خود را با طرح این مسائل به دردسر بیندازند، این ها متعقدند که مواضع اسلام اینگونه است که خود فکر می کنند و باید به جای پرخاش و کنار زدن آن ها با پدری و الفت با آنان برخورد کنید در غیر این صورت خدایی نکرده به دام لیبرالها، ملی گراها و منافقان می افتند و گناه این کمتر از التقاط نیست.

وی اضافه کرد: ما انجمن اسلامی داشتیم که خیلی انقلابی بود اما چند سال بعد در دام لیبرال ها افتاد، باید با جوان درست برخورد کرد تا به دام دیگران نیفتد، امام می فرماید وقتی می توانیم به آینده کشور و آینده سازان امیدوار شویم که به آن ها در مسائل گوناگون بها دهیم و از اشتباهات و خطاهای کوچک آنان بگذریم و به همه شیوه ها و اصولی که منتهی به تربیت و تعلیم صحیح آنان می شود احاطه داشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: حوزه ها و مؤسسات حوزوی باید این فرمایش حضرت امام را اجرایی کنند، حوزه باید به شیوه های تربیت جوان احاطه داشته باشد، اولیای الهی برای ترغیب یا برحذر داشتن جامعه نسبت به کاری آثار آن را توضیح می دهند، رهبر انقلاب بیست سال قبل به خبرگان فرمودند که آثار و کارکرد ولایت فقیه را برای جوانان توضیح دهید.

وی عنوان کرد: طلبه ها فقط مبانی شرعی ولایت فقیه را تبیین می کنند در حالی که ابتدا باید فارغ از قبول مبانی کارکردهای ولایت فقیه را تبیین کرد، اگر بخواهیم ولایت فقیه را برای خارج از مرزها تبیین کنیم چگونه باید سخن بگوییم؟

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: شاید صدها جلد کتاب درباره اثبات ولایت فقیه داشته باشیم اما کارکردها به خوبی تبیین نمی شود، ولایت فقیه 40 سال تجربه در کشور دارد آیا ما هنوز باید بحث های نظری داشته باشیم؟ سیاق کلام اکثر آیات و روایات همین شیوه ای است که ما معمولا بلد نیستیم، به جای این که شیوه امامت را توصیف کنیم اهل برهان و دلیل برای امامت هستیم.

وی اضافه کرد: اگر صرفا دنبال برهان و اثبات باشیم و آثار را بیان نکنیم آثار سوئی دارد که سبب سوء تفاهم می شود و جوان تصور می کند که به او زور می گویند و سبب دین گریزی می شود، قدرت توصیف طلاب ضعیف است، آیت الله اعرافی که مدیر توانمند حوزه هستند و به ایشان اعتقاد داریم باید فکری برای قدرت توصیف طلاب و مبلغان کنند چرا که اکثر روایات هم توصیفی هستند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: متأسفانه بلد نیستیم که زیبایی انقلاب را خوب توصیف کنیم، ما بلد نیستیم منافقان را توصیف و مردم را آگاه تر کنیم، چرا یک جلد کتاب درباره توصیف منافقان به زبان روز نداریم که اگر کسی منافقانه سخن گفت و رفتار کرد مردم به خوبی بشناسند.

وی افزود: در حوزه فقه، کلام و فلسفه داریم که به ادبیات تجربی مدنظر امام راحل نزدیک نیستند اما در آیات و روایات به ادبیات تجربی و توصیفی بها داده شده است، یک بار این گله را خدمت حضرت آیت الله وحید عرض کردم و ایشان فرمود اکثر آیات قرآن اصلا دست نخورده اند و تفسیر نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار داشت: مقدار عقل و حکمتی که انسان برای توصیف دقیق نیاز دارد خیلی بیشتر از مقدار عقل و درایت برای تولید برهان است، چه می شود یک طلبه فارغ از برهان ولایت فقیه مانند اهل بیت(ع) سخن بگوید، ما دانش های رایج حوزه مانند فقه، فلسفه و کلام را تخطئه نمی کنیم چرا که این دانش ها ستون های ساختمان هستند.

وی ادامه داد: چه اشکالی دارد که صرفا به دنبال اثبات نباشیم بلکه توصیف و کارکردها را تبیین کنیم؟ اگر توضیح بدهیم همه جهان استقبال خواهد کرد، 90 درصد کسانی که در ایران و منطقه عاشق رهبر انقلاب هستند یک کتاب ولایت فقیه نخوانده اند بلکه امام و رهبری را تجربه کردند، اگر دانشمند هستیم باید لمس این واقعیت را تئوریزه و تبیین کنیم تا انقلاب از غربت خارج شود.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: کدام دستور دین است که به درد دنیا نمی خورد، همه دستورات دینی به درد دنیا و آخرت می خورد و نباید گفت کلا کاری به دنیا نداریم، باید دین را درست تبیین کنیم، اگر کسی شعار مذاکره داد و رأی آورد حوزه دین را به خوبی توضیح نداده است، اگر مردم به مقاومت و تقوا رأی ندادند یعنی حوزه نتوانسته آثار دنیوی تقوا و مقاومت را خوب توضیح دهد.

وی با اشاره به خدمات بی بدیل حوزه عنوان کرد: از سوی دیگر از دل حوزه امام و رهبری بیرون آمدند که جهان را تکان دادند و همین حوزه شهدا را تربیت و انقلاب اسلامی را صادر کرده است اما درد ما این است که چرا با وجود حوزه کسانی با شعار غیر دینی رأی می آورند، اکثریت قاطع مردم مرجعیت علمی و دینی را قبول دارند اما حوزه غریب ترین نهاد کشور است و این موضوع را در بودجه و فضاهای اختصاص داده شده به حوزه می توان مشاهده کرد اما حوزه به اندازه ای بزرگ و مهم است که انتظارات از آن هم زیاد است و الا در دلسوزی حوزه نسبت به اسلام و انقلاب شکی نیست.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 2
محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
اشتباه كسانى كه در گذشته مسائل سياسى را از تبليغ كنار مى‏‌گذاشتند، در اين بود كه عبوديّت را به منطقه‏‌ى فردى منحصر مى‏‌كردند.
0
0